Artist- och musikerutbildningen: Studieplan

Start | Studieplan | FAQ | Tidigare deltagare | Ansökan | Kostnader | Instagram | Kontakt

Har du siktet riktat mot ett yrkesliv i musikbranschen? Drömmer du om att bli musiker eller vill bredda dina kunskaper för att kunna söka vidare till musikhögskola? På Kalix folkhögskolas artist- och musikerutbildning får du möjlighet till både personlig, scenisk och musikalisk utveckling.

Utbildningens mål

Du får de verktyg som krävs för att kunna leva och verka som musiker i Sverige idag.

Studieform

Heltidsstudier på plats i Kalix. En del undervisning och projekt sker på kvällar och helger. Under utbildningen får du möjlighet till många offentliga speltillfällen, bl.a. konserter på stor scen med professionellt ljud och ljus. Vi jobbar sceniskt och entreprenöriellt, gör studieresa och träffar människor från musikbranschen.

• Huvudinstrument (Instrument eller sång)
  • Bi- instrument (Instrument eller sång)
  • Ensemble (pop, rock, blues, jazz osv.)
  • Musikteori –grundläggande för högskolebehörighet
  • Gehör (melodi, rytm, ackord, ”plankning”, notation, läsning)
  • P.A Teknik
  • Studio Teknik
  • Scenisk beredskap
  • Stageing
  • Performance, projektplanering, studieteknik
  • Extern Musikverksamhet såsom olika spelningar på t ex födelsedagsfester, galor, pub
  • med mera
  • Dans (ej obligatoriskt)
  • Viss körsång kan förekomma (med inriktning mot stämföring i ensemble, inklusive röstvård och tonbildning)
  • Studieresa

Under läsåret kan även gästlärare från branschen anlitas

Kurslitteratur och kostnader

Undervisningen är avgiftsfri. Vi tar ut en serviceavgift för visst läromedel och digitalt material. Kostnader för ytterligare litteratur, eventuella studieresor m.m. kan tillkomma. Läs mer under kostnader.

Studieomdöme/intyg

Efter avslutad och godkänd utbildning erhåller du ett kursintyg.

Utbildningsnivå

Gymnasial. Undervisningen består i huvudsak av musik. Studierna är förberedande för till exempel musikhögskola, men ger inte gymnasiebehörighet.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Kontakta CSN direkt för mer information kring studiemedel. Till CSN:s hemsida

Antagningskriterier och ansökan

Ansökning sker genom att du gör en ansökan samt en digital audition. Digital audition innebär att du skickar in en eller två filmer där vi ser och hör dig spela. Det behöver inte vara någon proffsinspelning, att filma med mobilen duger gott, bara vi hör och ser dig. Vad du väljer att spela är upp till dig, vi vill se vad du vill visa oss. När vi fått in din ansökan kommer vi även vilja ha en liten intervju med dig, antingen via zoom eller telefon.

Vi har inga krav på fullständiga gymnasiebetyg.

Mer om ansökan och sista datum läser du om här.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så här behandlar vi dina personuppgifter

Om du vill läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du information här.

.