Musik- och artistlinjen på Kalix folkhögskola

Artist- och musikerutbildningen

Har du siktet riktat mot ett yrkesliv i musikbranschen? Drömmer du om att bli musiker eller vill bredda dina kunskaper för att kunna söka vidare till musikhögskola? På Kalix folkhögskolas artist- och musikerutbildning får du möjlighet till både personlig, scenisk och musikalisk utveckling.

• Kurstid: 2024-08-26—2025-06-05
  • Ansökan: Ansökan är öppen, klicka på denna länk >>
  • Ansökningsperiod: 1 januari – 15 maj 2024.
  • Antagningskrav: Lägst grundskola.
  • Studieform: Studier på plats i Kalix, internatboende finns att tillgå.
  • Utbildningstid: 1 – 2 år.
  • Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2).
  • Kontakt: Niklas Wiik |niklas.wiik@kalixfolkhogskola.se  | 072 – 223 77 98.
  • Instagram: @kalixartistmusikerutboch #kalixartistmusikerutb

För att kunna tillgodogöra dig utbildningen krävs att du

• har ambitionen att lära dig mer och utvecklas på ditt huvud- och bi-instrument
  • är intresserad av att spela ensemble i flera olika genrer
  • tycker om att jobba på sceniskt
  • är intresserad av att spela vid olika arrangemang, för bred publik
  • är intresserad av att lära dig sjunga körsång/stämmor
  • har viljan att förbättra din notläsning
  • aktivt deltar i utbildningens olika ämnen, projekt och spelningar
  • är positiv och har god samarbetsförmåga

.

En del undervisning och projekt sker på kvällar och helger. Det är därför viktigt att du är beredd att satsa engagerat och investera mycket tid till samarbeten och repetitioner för att nå goda resultat.

Utbildningen är en så kallad speciallinje. Detta innebär att undervisningen består i huvudsak av musik. Studierna är förberedande för till exempel musikhögskola, men ger inte gymnasiebehörighet. Det är därför en fördel, men absolut inget krav, att du har gymnasiebehörighet innan du börjar på Kalix artist- och musikerutbildning. I vissa fall kan det dock vara möjligt att komplettera din behörighet. Kontakta skolan för mer information.

Utbildningens mål

Du får de verktyg som krävs för att kunna leva och verka som musiker i Sverige idag.

Studieform

Heltidsstudier på plats i Kalix. En del undervisning och projekt sker på kvällar och helger. Under utbildningen får du möjlighet till många offentliga speltillfällen, bl.a. konserter på stor scen med professionellt ljud och ljus. Vi jobbar sceniskt och entreprenöriellt, gör studieresa och träffar människor från musikbranschen.

Studieomdöme/intyg

Efter avslutad och godkänd utbildning erhåller du ett kursintyg.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Kontakta CSN direkt för mer information kring studiemedel. Till CSN:s hemsida

Artist- och musikerutbildningen på Kalix Folkhögskola

Se och hör tidigare deltagare >>

Utbildningsnivå

Gymnasial. Undervisningen består i huvudsak av musik. Studierna är förberedande för till exempel musikhögskola, men ger inte gymnasiebehörighet.

• Huvudinstrument (Instrument eller sång)
  • Bi- instrument (Instrument eller sång)
  • Ensemble (pop, rock, blues, jazz osv.)
  • Musikteori –grundläggande för högskolebehörighet
  • Gehör (melodi, rytm, ackord, ”plankning”, notation, läsning)
  • P.A Teknik
  • Studio Teknik
  • Scenisk beredskap
  • Stageing
  • Performance, projektplanering, studieteknik
  • Extern Musikverksamhet såsom olika spelningar på t ex födelsedagsfester, galor, pub
  • med mera
  • Dans (ej obligatoriskt)
  • Viss körsång kan förekomma (med inriktning mot stämföring i ensemble, inklusive röstvård och tonbildning)
  • Studieresa

Under läsåret kan även gästlärare från branschen anlitas

Kostnader

Undervisningen är avgiftsfri. Vi tar ut en serviceavgift på 3000 kr per termin för visst läromedel och digitalt material. Kostnader för ytterligare litteratur, eventuella studieresor m.m. kan tillkomma.

Du betalar in serviceavgiften när du har blivit antagen till utbildningen.

Att bifoga din ansökan

När du ansöker så bifogar du ett personligt brev, där du berättar om dig själv, din musikaliska bakgrund och dina framtidsvisioner.

Du ska även skickar in en digital audition vilket innebär en eller två filmer där vi ser och hör dig spela. Det behöver inte vara någon proffsinspelning, att filma med mobilen duger gott, bara vi hör och ser dig. Vad du väljer att spela är upp till dig, vi vill se vad du vill visa oss. Detta skickar du via mejl till kursansvarig Niklas Wiik på niklas.wiik@kalixfolkhogskola.se  antingen via länk, Wetransfer eller på annat sätt som passar dig. Märk mejlet med Digital audition.

Lärare

Niklas Wiik | niklas.wiik@kalixfolkhogskola.se | 072 – 223 77 98

När vi fått in din ansökan kommer vi även vilja ha en liten intervju med dig, antingen via zoom eller telefon. Vi kontaktar dig för att komma överens om dag och tid för detta.

Vi har inget krav på fullständiga gymnasiebetyg.

Om du gör antagningsprov på plats i Kalix: Under ca 25 minuter träffar vi dig där du spelar eller sjunger en låt på ditt huvudinstrument. Om du vill ha komp så ska du ha detta med dig via t ex din telefon, att plugga i till P.A (vi har 3,5 mm stereoplugg kabel) Det går även bra att spela och sjunga utan komp. Du får även göra ett praktiskt gehörsprov samt en kort intervju. I din audition ingår även ett teoriprov som på inget sätt är utslagsgivande, men visar din teoretiska nivå.

Vi ser fram emot att se din ansökan och audition!

Artist- och musiklinjen på Kalix folkhögskola