Socialpedagogutbildningen på Kalix folkhögskola

Välkommen till vår gemenskap!

Kalix folkhögskola ligger vid Kalixälvens mynning, ungefär två kilometer från centrum. Läget är helt underbart och vi är stolta över att föra vidare en folkbildningstradition som tog sin början 1939.  Den tidens kursdeltagare skulle nog trilla baklänges om de fick se oss idag. Att sitta över hela landet, till och med utomlands och diskutera via videosamtal fanns nog inte ens i fantasin för 80 år sedan!

På Kalix folkhögskola studerar omkring 350 personer varje år. Många via distanskurser, andra på plats. Här sammanstrålar människor från Kalix, från andra delar av landet och även från andra sidan jordklotet. Tillsammans värnar vi folkbildningsidéer som respekt, tolerans och tron på en rättvisare värld.

På vårt vandrarhem finns rum att hyra för den deltagare som behöver. Vi har en välbesökt restaurang med engagerade och duktiga kockar som ser till att både frukost och lunch smakar. Och om du ser att taket på matsalen håller på att lyfta är det förmodligen bara artist- och musikerutbildningen som anordnat bluescafé.

2022 blev en stor renovering av vår aula färdig och idag kan vi ha evenemang där – och samtidigt sända ut så det går att delta via videolänk. Kunskap är en högst eftersökt tillgång och på Kalix folkhögskola ser vi till att den blir tillgänglig för dig.

Allmän kurs, baslinje, grundskola på Kalix Folkhögskola

Välkommen till vår gemenskap! Vi ska göra vårt bästa för att du ska trivas i vår studiemiljö.

Kalix folkhögskola ägs sedan den 1 januari 2004 av Studieförbundet Vuxenskolan (SV). Skolan drivs av en styrelse.

Vi har några olika instagram-konton på skolan som du gärna får följa:

Aulan på Kalix Folkhögskola