Film- och serieproduktion på Kalix Folkhögskola

Film- och serieproduktion

Ansökan är öppen 1 januari – 11 augusti. För att ansöka, klicka på denna länk

Vi har många som söker och ibland sker ett urval, se tips när du söker.

Efter sista ansökningsdag sker kompletterande antagningar beroende på om lediga platser finns. Kursansvarig har mer information.

Har du redan ansökt och vill titta på din ansökan igen? Logga in här.

För att bli aktuell som sökande måste du bifoga alla handlingar som efterfrågas för utbildningen och det är:

• Skolbetyg
  • Personligt brev
  • Personbevis
  • CV (ej till Hantverksutbildningen)

Du laddar upp alla handlingar samtidigt så det är viktigt att du har allt klart när du ansöker. Du kan inte komplettera efteråt via e-post eller post.

Du kan skanna eller fotografera dina handlingar. Personligt brev laddas upp i något av formaten: pdf, word, google documents, anteckningar. OBS! Notes och andra format kan vi inte läsa.

Var noga med att skicka in rätt dokument. Har vi många sökande så prioriterar vi att behandla ansökningar som vi kan läsa och som är kompletta.

Vissa utbildningar kräver också antagningsprov så se vad din specifika utbildning önskar.

Film och serieproduktion på Kalix Folkhögskola

Skolbetyg

Går du en utbildning just nu och får inte betyg/intyg innan sista ansökningsdag? Kontakta kursansvarig eller expedition och hör efter hur du kan göra.

Personbevis

Personbeviset ska vara aktuellt och det beställer du enkelt från Skatteverket. Välj alternativet “Skriv ut via e-tjänst”. På så vis får du personbeviset direkt, nedladdat som en PDF till din dator. Du kan sedan ladda upp det i din ansökan. På så vis behöver du inte vänta på att det ska komma i posten och du får det direkt.

Personligt brev och CV

Vad är egentligen ett personligt brev och CV? Kortfattat så är ett CV en beskrivning över vad du tidigare har studerat och arbetat med. Skriv datum vad du har gjort och vad skolor och arbetsplatser heter. Här kan du även skriva kontaktuppgifter till referenser. Ett CV ser likadant ut till alla ansökningar du gör.

Det personliga brevet ska vara riktat mot just den specifika utbildningen du söker. Beskriv här varför du söker, vad det skulle innebära om du kom och annat som du tror är viktigt för oss att veta. Ett personligt brev ser olika ut till alla ansökningar du gör.

Läs mer här tips här!

Antagningsbesked

Vi kontaktar dig oftast via e-post med antagningsbesked men du kan även se din ansökningsstatus om du loggar in på Schoolsoft. Observera att våra mejl ibland hamnar i skräpposten, särskilt om du har angett en hotmail-adress. Här kan du läsa mer om antagningsprocessen.

Film- och serieproduktion på Kalix Folkhögskola