Kalix Folkhögskola

Tips när du söker en utbildning

Vi på folkhögskolan baserar inte antagningen på betyg så därför är ditt personliga brev väldigt viktigt. Nedan får du tips om vad ett personligt brev bör innehålla.

Flera av våra utbildningar vill också att du bifogar ett CV, läs i kursbeskrivningen vad som gäller för just din utbildning. Om du ska bifoga även ett CV, tänk på att det ska komplettera ditt personliga brev, inte upprepa. Ofta kan du använda ett CV för alla ansökningar som du gör, men ditt personliga brev ska vara riktat specifikt mot den utbildning eller arbete som du söker. Använd alltså inte samma personliga brev till alla utbildningar och jobb du söker – brevet ska vara anpassat till det som du söker.

Ett personligt brev

I ditt personliga brev berättar du:

• Varför du söker utbildningen
  • Särskilda egenskaper/erfarenheter/kunskaper som är extra passande för utbildningen
  • Vad det innebär om du blir antagen
  • Vad du gör istället, om du inte blir antagen

Undvik klyschor som ”jag gillar att ha många bollar i luften”, om du vill lyfta en egenskap, ge hellre exempel på när du varit särskilt strukturerad eller lyckats bra med något.

Försök att hålla brevet ”lagom långt”. Få med det viktigaste för just den här ansökan men hoppa över sådant som inte är väsentligt. Om du har arbetat på en bar på Mallorca är inte väsentligt när du söker Hantverksutbildningen, men däremot att du har tovat garn sedan du var liten.

Ett CV

Ditt CV ska helst vara ett A4, men har du gjort många olika saker behöver det naturligtvis vara längre, men gör det inte längre för sakens skull.

CV är en förkortning av curriculum vitae och det betyder levnadsbeskrivning. Strukturera upp dina erfarenheter och utbildningar – gärna i kronologisk ordning så blir det lätt för läsaren att hänga med och se om det finns luckor. Om du har luckor i ditt CV så kan du berätta om det i ditt personliga brev.

Dela gärna in ditt CV i följande rubriker

Utbildning

Ange dina utbildningar i kronologisk ordning, gärna i en tabell eller punktform så det blir tydligt. Skriv skolans namn, typ av utbildning samt datum som du genomförde det.

Erfarenheter

Här listar du i kronologisk ordning de anställningar och praktikplatser som du har haft, gärna i punktform eller tabell med företagsnamn och period som du var där.

Kontaktuppgifter

Telefonnummer, mejladress och postadress är ju självklart. Om du vill, även sociala medier och ett foto.

Aulan på Kalix Folkhögskola

Övriga uppgifter

Beskriv mycket kort mer din personlighet och dina intressen utanför jobb och skola. Lägg till om du har körkort, varit aktiv i någon förening eller arbetat ideellt med något. Kanske har du lärt dig vissa saker på egen hand utan formella betyg – ta med det här.

Sammanfattning

En sammanfattning med meningar istället för punkter är trevlig. Här kan du ta med delar av ovan och lyfta det som du tycker är särskilt relevant för just din ansökan.

Mallar

Det finns en uppsjö av mallar på nätet att ladda hem – använd en sådan om du vill.