Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola

Kreativt skrivande

Har du alltid tyckt om att skriva och vill utveckla din kreativa sida?  Då är det här utbildningen för dig! Här får du utveckla ditt eget skrivande och släppa loss din inre författare. Gemensamt lär ni er om flödesskrivande, olika berättartekniker, gestaltning, dramaturgi och hur ni bäst utvecklar karaktärer och historier.

Nytt för hösten 2024 är att kreativt skrivande går på helår. Vilket innebär att deltagarna får möjlighet att under studietiden även arbeta med och ge och få feedback på egna projekt. Utbildningen sker på distans med obligatoriska zoom-möten varje onsdag kl 09.00-12.00, två gånger under kursens träffas vi också i Kalix på skolan för gemensamma workshops i en kreativ miljö.

• Kurstid: 2024-08-19—2025-06-05
  • Ansökan: Ansökan är öppen, klicka på denna länk >>
  • Ansökningsperiod: 1 januari – 30 april 2024.
  • Antagningskrav: Lägst grundskola.
  • Studieform: Distansstudier med träffar.
  • Utbildningstid: 1 år, heltid.
  • Berättigar till studiemedel (CSN): Ja
  • Träffveckor i Kalix: :  v 37 och 23
  • Obligatoriska ZOOM-möten: Onsdagar kl 09.00-12.00.
  • Kontakt: Minna Paananen |  minna.paananen@kalixfolkhogskola.se | 070-666 16 20.
  • Instagram: kreativt_skrivande_kxfh

Utbildningsmål

I utbildningen får du på ett fördjupat sätt arbeta med olika verktyg för att utveckla ditt skönlitterära skrivande. Studier av texter och utvecklande skrivövningar ger dig inspiration och verktyg för att komma igång. Vi arbetar mycket med respons och feedback och som deltagare i vår kurs kommer du därför att få lära dig att både ge och ta emot konstruktiv feedback.

Då utbildningen är på distans krävs att du som studerar tar eget ansvar för att hålla deadlines och följa de anvisningar som ges.

Publicerade verk av tidigare deltagare på kursen hittar du här >>

Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola

Sagt av tidigare deltagare >>

Utbildningstid och studieformer

Från och med hösten 2024 är utbildningen på 40 veckor.

Höstens kursdatum: 2024-08-19 — 2024-12-20.

Vårens kursdatum: 2025-01-07 — 2025-06-05

Antagningskriterier

Du ska ha genomgått grundskola och ha baskunskaper i internetanvändning. Du har ett intresse för att skriva kreativt och en vilja att utveckla ditt skrivande.

Tillsammans med din ansökan bifogar du: CV, betyg och personbevis för studier Ett personligt brev där du talar om varför du vill gå utbildningen hos oss. Två valfria kortare textprover.

Har du ett eget projekt du vill förverkliga under kursen bifogar du också ett kortare synopsis för detta projekt.

Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola

Innehåll

• Läsning av inspirerande texter
  • Textbearbetning
  • Inspirerande skrivövningar, korta och långa
  • Flödesskrivning
  • Novell
  • Lyrik
  • Synopsis och planering av skrivprocessen
  • Litterär gestaltning
  • Lösa upp skrivknutar
  • Tips för publicering och utgivning
  • Att skriva barnbok
  • Eget projekt
Logo Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola

Kurslitteratur och kostnader

Själva undervisningen är avgiftsfri. Vi tar ut en kost- och serviceavgift för visst läromedel och digitalt material på 1400 SEK. Avgifter för eventuell kurslitteratur tillkommer.

Intyg

Efter avslutad och godkänd utbildning erhåller du intyg på genomgången utbildning.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Kontakta CSN direkt för mer information kring studiemedel. De svarar bäst på frågor kring studiemedel.

Ansökan

För att kunna följa antagningsprocessen behöver du logga in på SchoolSofts ”Mina sidor”. Det gör du med inloggningsuppgifterna som du skapade för att skicka in din ansökan.

Kontakt

Kursansvarig: Minna Paananen |  minna.paananen@kalixfolkhogskola.se | 070-666 16 20

För frågor gällande antagningsportalen, intyg, och betyg: Tag kontakt med vår administration info@kalixfolkhogskola.se

Minna Paananen har skrivit flera böcker och du ser vilka det är på exempelvis Adlibris