Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola

Kreativt skrivande – Publicerade verk av deltagare

Här hittar du publicerade verk av tidigare deltagare från kursen Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola.

Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola

Om författaren

Nanny Ålander är född 1984 i Stockholm men numera bosatt i Sikeå hamn, Västerbotten. Hon har en kandidatexamen i idéhistoria, har läst gestaltande fotografi på Gamleby folkhögskola och digital medieproduktion på Umeå universitet.

Nanny är idag verksam som fotograf och webbdesigner. Förbjuden kärlek är hennes debutbok som poet. En kortfilm med samma titel, som hon har skrivit manus till, producerat och regisserat, har premiär under 2023.

Nanny Ålander gick kreativt skrivande vårterminen 2023 och debuterade i mars med sin första poesibok: Förbjuden kärlek

Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola

Utgivningsdatum: 3/3 2023
Förlag: Ekström & Garay
Boken finns på Bokus, Adlibris och vara tillgänglig via alla fysiska bokhandlare.

Förbjuden kärlek

I en låda i farföräldrarnas sommarstuga hittar Nanny ett vykort skickat 1926 med en kärleksförklaring till hennes farmor. Avsändaren är en kvinna. I den överraskande upptäckten tar den här berättelsen sin början.

-Vykortet gav mig inspiration till att skriva dessa dikter som gestaltar smärtan, ilskan och kampen mot de homofobiska rösterna i samhället, som inte vill att den här kärleken ska existera, säger Nanny.

Förbjuden kärlek är en bok som med hjälp av poesi och konstfotografi gestaltar dessa kvinnor och den kamp de för i en omgivning som inte accepterar kärleken de känner till varandra. Trots att den förbjudna kärleken är den olyckliga kärleken lyckas bilderna och ordens samspel förmedla mod, självrespekt och en insikt om att kärlek är det enda sanna.

– I 69 länder är homosexualitet fortfarande kriminellt. I Gambia, Sierra Leone och Guyana är straffet livstids fängelse. I Somalia är straffet avrättning. Kärlek ska inte vara kriminellt. Låt oss ändra på det! säger Nanny.

En av dikterna har också tonsatts av Joel Andell Hansén (Yowl), och framförs av honom tillsammans med Dotty Blue. Den finns på Spotify, Youtube, Apple mfl. Låten ”Jag vill” handlar om en önskan om att människors rädsla för det främmande ska övergå i en villkorslös kärlek och acceptans. Låten vill framförallt förmedla ett budskap till de homofobiska rösterna i samhället och i världen.

”Älska med mig till Beijing” är diktsamlingen som deltagaren Ylva Svensson Borg skrev när hon åkte tåg tvärs över en hel kontinent tillsammans med en främling.

Den handlar om att våga hoppa, falla och att våga känna. Även när man inte vet hur det slutar. Och framför allt att våga när man faktiskt vet hur det slutar. När det inte kommer att bli ett lyckligt slut. Förutom dikterna innehåller boken Ylvas foton och illustrationer från resan.

Redan veckan efter att ”Älska med mig till Beijing” släpptes hamnade den på försäljningstoppens förstaplats för poesi och prosa hos de stora nätbokhandlarna. Ylva gick Kreativt skrivande våren 2023. ”

Diktsamlingen hittar du på Adlibris.

Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola