Film- och serieproduktion på Kalix folkhögskola

Film- och serieproduktion

Kostnader

Serviceavgift

Undervisningen är avgiftsfri. Vi tar däremot ut en serviceavgift för visst läromedel, digitalt material, studiebesök samt vissa måltider vid träffen i Kalix.

Om du blir erbjuden en plats vid utbildningen så ska du bekräfta din plats inom det datum du får i platserbjudandet. Då ska även kost- och serviceavgiften betalas, 2023 är avgiften 6000 kr.

Kostnader för övrig litteratur, resor och logi vid träffarna tillkommer.

Boende

Välkommen att boka boende på vårt fina, vandrarhem eller enklare boende på vårt internat under de fysiska träffarna på skolan.

Utrustning

För att genomföra en del av distansuppgifterna ansvarar du själv för den utrustning som krävs för att kunna kommunicera via nätet och göra enklare redigering, filma, ta stillbilder. Du måste också väl känna till hur din teknik fungerar och ha goda kunskaper i att hantera dina egna programvaror.

Den professionella teknik som i samband med träffarna i Kalix behövs för genomförande av workshops ansvarar vi för.

Det finns oändligt med teknik och olika praktiska verktyg som används inom olika yrkesfunktioner och mitt tips är att du väntar tills kursen har kommit igång innan du gör en bedömning av vad just du behöver.

En väl fungerande mobilkamera med HD kvalitet räcker gott och väl i början, tänk på att filmer tar ganska mycket utrymme i mobilen. Det som många först får behov av är att köpa en extern hårddisk till datorn då filmat material tar mycket plats.

När det gäller redigering använder vi oss av programvaran Da Vinci resolve som fungerar både i Windows och MacOS

Kapaciteten hos din dator är avgörande för hur snabbt och smidigt du kommer att kunna arbeta med videoredigering i DaVinci Resolve.  Som hjälp att bedöma vilka specifikationer datorn behöver ha för att klara av att köra programvaran fullt ut går du in på https://www.blackmagicdesign.com/support/family/davinci-resolve-and-fusion

För att våra videomöten ska fungera så behöver din uppkoppling till internet fungera bra. Du kan gå in och mäta din kvalitet på Bredbandskollen.

Film- och serieproduktion på Kalix folkhögskola