Journalistutbildningen på Kalix folkhögskola

Journalistutbildningen

Har du ett brinnande intresse för samhällsfrågor? Är du vetgirig och intresserad av människor? Vill du ta reda på vad som sker bakom kulisserna? Vill du gräva fram sanningen? Då ska du söka till oss!  Journalistik är viktigt- livsviktigt för demokratin. Journalistikens främsta uppgift är att bevaka samhället- demokratin. Detta genom att ansvara för att medborgarna får del av sann och relevant information.

• Nästa intag höstterminen 2025.
  • Antagningskrav: Lägst godkänd gymnasieutbildning.
  • Studieform: Distansstudier med träffar.
  • Utbildningstid: 2 år, heltid.
  • Berättigar till studiemedel (CSN): Ja, CSN:s hemsida
  • Praktik: Fyra veckor under år ett och tolv veckor under år två.
  • Kontakt: Linda Danhall | linda.danhall@kalixfolkhogskola.se | 076 190 48 85
  • Instagram:  journalistutbildningen_kalix

Antagningskrav:

Lägst godkänd gymnasieutbildning. Lägg krut på ditt personliga brev det ligger till grund vid antagningsprocessen. När du ansökt sker den första gallringen av sökande.

Omkring 40 sökande kallas till en testdag. Under testdagen testas olika färdigheter för att se din lämplighet och fallenhet som journalist. Bland annat blir du intervjuad och får visa dina färdigheter i att formulera dig på det svenska språket. En dag som är riktigt rolig, inspirerande, utvecklande, stressig och krävande- precis som uppdraget som journalist är. Därefter sker det sista urvalet och som sökande får du ett besked.

Vad lär du dig?

På vår tvååriga journalistutbildning lär du dig hantverket journalistik. Här får du verktygen för att på ett professionellt och kunnigt sätt få förmågan att arbeta på redaktioner runt om i Sverige. Utbildningen är i folkbildningens anda praktisk från dag ett.

Utbildningen uppbyggnad

Utbildningen är en distansutbildning med totalt sex obligatoriska träffveckor på plats på Kalix folkhögskola. Övrig tid genomförs utbildningen via vårt digitala klassrum.

Under första året lär du dig grunderna i journalistiken och testar på dess olika genrer och publiceringskanaler. Andra året är ett fördjupningsår där deltagarna har stor valfrihet att välja radio/tv eller press. Under år ett hålls bland annat en gemensam träffvecka med Film-serieproduktion i dokumentärfilm och år två genomförs ett större grävprojekt i undersökande journalistik.

Praktik

Under år ett är praktiken fyra veckor och år två tolv veckor.
Vår journalistutbildning genomförs i nära samarbete med branschen. Dels för att få fler röster om journalistikens byggstenar och dels för att redan under utbildningstiden bygga ett nätverk inom branschen. Gästföreläsare är vanligt förekommande.

Kalix Folkhögskola har utbildat journalister sedan 1970-talet och har ett högt anseende inom branschen.

Aldrig förr har människor mötts av ett flöde av nyheter, information, desinformation och budskap med dolda agendor på samma sätt som nu. Det gör att journalister aldrig har varit viktigare än nu. Du är viktig för demokratin.

Linda Danhall

Utbildningens innehåll

• Journalistens roll i samhället
  • Det demokratiska uppdraget
  • Källkritik
  • Lagar och etiska regler för journalister
  • Det journalistiska språket
  • Journalistiska genrer
  • Publiceringskanaler: press/radio/tv/webb
  • Grävande journalistik
  • Nyhetsjournalistik
  • Bildjournalistik
  • Fältstudier och praktik

Kostnader

Som journaliststuderande behöver du ta del av litteratur. Den införskaffar du själv när du fått litteraturlistan.

För visst läromedel, digitalt material samt luncher vid träffveckorna betalar du en kost- och serviceavgift som år 2023 är 3 350 kronor per år.

Boende

Välkommen att boka boende på vårt fina, vandrarhem under de fysiska träffarna på skolan.

Intyg

Efter avslut och godkänd utbildning erhåller deltagaren ett utbildningsintyg. För att bli godkänd på utbildningen krävs:

• Närvaro under träffar och digitala lektioner
  • Att deltagaren genomfört samtliga uppgifter, skrivuppgifter likväl som feedback till kurskamrater
  • Genomfört godkända fältstudier och praktik

Ansökan

Stängd

Kursansvarig: Linda Danhall linda.danhall@kalixfolkhogskola.se | 076 190 48 85

Har du frågor rent tekniskt om din ansökan i Schoolsoft? Kontakta expeditionen: info@kalixfolkhogskola.se eller 0923 666 10

Journaliststuderande på Kalix folkhögskola

”Att plugga på Kalix folkhögskolas journalistutbildning har varit fantastiskt. Träffveckorna har känts som att komma hem. Spännande diskussioner och föreläsningar med högt i tak är bara några av guldkornen. Utbildningens lärare har gett mig så mycket kunskap.          Journalistik innebär såväl makt som ett förtroende och det är viktigt att förvalta dessa på ett sätt som gör att jag kan titta på mig själv i spegeln när jag går och lägger mig.
/Linda Karlsson

”Jag valde att plugga till journalist vid Kalix folkhögskola främst då den sker på distans. Det gör att du kan resa och bo på olika platser i världen, jag bodde i New York under utbildningsperioden. Journalistutbildningen på Kalix folkhögskola är otroligt givande och du har stor möjlighet att påverka dina egna studier. Bra lärare och klasskamrater som blivit mina vänner för livet. Utbildningen rekommenderas starkt.
/Ebony Anderberg

En väldigt social och intensiv utbildning. Skolformen skiljer sig från universitet och vi knyter banden närmare med lärare och deltagare på en helt annan nivå än vad som upplevs i andra skolformer än på folkhögskola. Jag vill lära mig så mycket som möjligt och utvecklas under utbildningen. Jag vill prova på allt som går att prova på. Jag ser fram emot en klass med trevlig atmosfär och stark gemenskap.
/Elmin Siyajdzic

Journalistutbildningen på Kalix folkhögskola