Hantverkskursen på Kalix folkhögskola

Hantverkskursen

Mångsidig kurs med fokus på kreativitet och skaparglädje. Kanske är du en person som behöver en period av eftertanke i ditt liv. Kanske vill du prova på om det textila hantverket är något som du ska satsa på när det gäller yrkesutbildning eller eget företag. Kalix folkhögskola inbjuder dig till en hantverkskurs på heldistans.

• Kurstid: 2024-08-19—2025-06-05
  • Ansökan: Ansökan är stängd.
  • Ansökningsperiod: 1 januari – 17 april 2024.
  • Ansökningskrav: Inga antagningskrav.
  • Studieform: Distansstudier utan träffar.
  • Utbildningstid: 1 år, heltid.
  • Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)
  • Kontakt: Marie-Louise B. Andersson | 070-190 15 69 marie-louise.b.andersson@kalixfolkhogskola.se
  • Instagram: @Hantverkkalix

Ett stort intresse för textilt hantverk är nödvändigt för att genomföra denna kurs på ett kreativt sätt. Kursen vänder sig till dig, som har grundläggande kunskaper i textilt handarbete. Även du, som inte har sysslat med detta har möjlighet att tillgodogöra dig innehållet, då på en mer grundläggande nivå. Vid urvalet ges förtur till sökande som är korttidsutbildade, d.v.s inte fullgjort gymnasium.

Utbildningstid och studieform

Detta är en 1-årig distansutbildning på heltid där inga fysiska träffar på plats förekommer.

Utbildningen kräver däremot aktivt deltagande, deltagande via lärplattformar och e-post. Virtuella möten och föreläsningar förekommer under kurstiden. Undervisningen utformas utifrån den enskilda deltagarens behov och förutsättningar och kan räkna med en hög grad av individuell undervisning.

Utbildningens mål

Hantverkskursen frigör kreativiteten och ger dig praktiska färdigheter i många olika textila hantverkstekniker samt en fördjupad kunskap inom färg och form. Du får en bred grund för vidare studier inom textilt hantverk och – inte minst – alla möjligheter till personlig utveckling.

Följ oss på Instagram med #hantverkkalix

Material, kurslitteratur, utrustning

Kostnader för ytterligare litteratur och material till obligatoriska och egna arbeten tillkommer. En del litteratur finns på bibliotek och att köpa begagnat, en del måste du köpa nytt.

Kursen sker till största del via lärplattformar och e-post vilket förutsätter att du har grundläggande kunskaper i datoranvändning, tillgång till dator med god hastighet, videoläsarprogram, kamera samt webkamera. Tillgång till symaskin är ett måste.

Övriga kostnader

Undervisningen är avgiftsfri. Vi tar ut en serviceavgift för visst läromedel och digitalt material. Kostnader för ytterligare litteratur och material till obligatoriska och egna arbeten tillkommer. Läs mer här.

Gå gärna in och mät din internetkvalitet på Bredbandskollen.

Antagningskriterier

Kursen vänder sig till dig som har ett intresse och grundläggande kunskaper inom textilt hantverk. Har du viss kunskap eller helt saknar kunskap inom hantverksområdet men en vilja att lära, finns det stor möjlighet att individuellt anpassa utbildningen.

Intyg

Efter avslutad godkänd utbildning erhåller du ett kursintyg.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Kontakta CSN direkt för mer information kring studiemedel. CSN:s hemsida.

Innehåll

Deltagaren får praktiska och teoretiska kunskaper och erfarenheter med tillhörande fördjupning i nedanstående tekniker:

• filtning
  • knyppling
  • virkning
  • broderi
  • makramé
  • batikfärgning
  • tygtryck
  • lappteknik
  • frivoliteter
  • nålbindning
  • snoddar och band
  • stickning
  • syrafärgning

Under läsåret ingår även materiallära, kultur- och kvinnohistoria samt friskvård eftersom hantverkskursen intar hälsofrämjande och miljöriktigt förhållningssätt.

Hantverkskursen på Kalix folkhögskola