Sommakurs på Kalix Folkhögskola

Sverigekontakt 2024 (sommarkurs)

Kalix folkhögskola ligger långt norrut i Sverige, närmare bestämt i Norrbotten tämligen nära gränsen till Finland vid Haparanda. Det finns flera sätt att ta sig dit – se information på skolans hemsida https://www.kalixfolkhogskola.se/hitta-hit/. Mer information kommer vid anmälan som du kan göra här >>

Kurstid sommaren 2024: 30 juli-16 augusti. Måndagen 29 juli är ankomstdag, alltså den dag studenterna förväntas komma till skolan.

Kursdeltagare: Som mest 40 deltagare från hela världen i åldrarna 18 till 60 ungefär.

Nivåer: De cirka 40 studenterna delas i tre grupper utifrån deras språkliga förkunskaper – en elementär nivå (observera att ingen får vara nybörjare!), en fortsättningsnivå och en mer avancerad nivå.

Kursinnehåll: För- och eftermiddagens lektioner består av en varierad undervisning där man arbetar med texter av olika slag, vokabulär, grammatik och uttalsövningar. Lektioner som berör svensk kultur, historia och samhällsliv är återkommande inslag.

Intyg: Kursintyg delas ut vid kursens slut.

Allmän kurs, baslinje, grundskola på Kalix Folkhögskola

Kvällsaktiviteter: Under ett flertal kvällar ges tillfälle att se modern svensk film. Utflykter och studiebesök kan förekomma på kvällstid, liksom lite festligare matkulturella aktiviteter.

Fritid: Skolan ligger cirka två kilometer från Kalix centralort där ett flertal fritidsmöjligheter finns – café, affärer, gym med mera. Möjlighet att låna cykel finns på skolan.

Boende och mat: Du kan antingen bo i enkelrum (du betalar då ett högre pris) eller i dubbelrum. Måndag till fredag serveras frukost, förmiddagsfika, lunch, middag och kvällsfika. På helgerna serveras ”brunch”, middag och kvällsfika.

Pris: För att bo i enkelrum, räkna med cirka 18 000 SEK, för boende i dubbelrum är priset cirka 15 000 SEK. På anmälningsblanketten för sommaren 2024 ges det pris som bestämts. Priset inkluderar allt som ingår i kursen. Resekostnaden till och från skolan betalar du förstås själv.

SI-elever på Kalix Folkhögskola