Resan mot bilderboken på Kalix Folkhögskola, illustratör och författare

Resan mot bilderboken – Tidigare deltagare

Kursen riktar sig till illustratörer och skribenter med intresse av att skapa bilderböcker. I det gemensamma spåret går vi igenom grunderna för skapandet av bilderböcker. Därefter delar vi upp deltagarna inom spåren författare och illustratörer, för att sedan avsluta med ett projekt där ni gemensamt i par arbetar fram ett upplägg för en bilderbok. Innan vi slutligen knyter ihop säcken, blickar tillbaka och siktar framåt.

Cecilia Casper på Kalix folkhögskola

Cecilia Casper VT-23

En kreativ göteborgare som sällan eller aldrig har händerna tomma. Lite av en perfektionist när det kommer till tecknandet men resten av livet snuddar vid ett kreativt kaos.

Har de senaste året läst olika kurser inom illustration men har aldrig tidigare känt en sådan glädje i studierna som nu! Jag vågar nu ta steget att starta upp mitt företag som jag så länge gått och längtat efter. Det här är början på fortsättningen!

Resan mot bilderboken är fylld av skaparglädje. Kursdeltagarna är alla så dedikerade och våra fantastiska lärare Minna och Erika är ren och skär glädje. Vi ser gång på gång hur dom älskar det dom gör och vi älskar att dom gör det. Jag har under kursen drabbats av både prestationsångest och total blockering men stödet ifrån både deltagare och lärare har fått mig att gå vidare och lära mig att ibland är lagom bra nog. Jag älskar varje sekund av utbildningen och vill aldrig att det ska ta slut!

Instagram; @ccartillustration

Sanna Läck på Kalix folkhögskola

Sanna Läck HT-22 + VT-23

Jag har alltid drömt om att både illustrera och skriva böcker. När jag såg den här kursen första gången stod jag lite i valet och kvalet om jag skulle våga ansöka – och nu snart ett år senare är jag väldigt glad över att jag gjorde det.

Första terminen ansökte jag om att gå illustrationsspåret, och nu till våren sökte jag författarspåret. Båda har varit otroligt roliga, och utmanande. Som alltid inom folkhögskola så lär vi inte enbart av våra grymma lärare utan även av varandra, och många från klassen ser jag nu som mina favoritpersoner att bolla med och lära av även i framtiden.

Att gå båda kurserna har gett mig en stor utveckling både som bildskapare och författare, och jag kan verkligen rekommendera att gå båda. Våga tro på dig själv och sök!

Instagram: sanna_linore

Madelene Thiger om Kalix folkhögskola

Madelene Thiger HT-22

En av de absolut bästa och roligaste sakerna jag gjort i livet var att söka in till Resan mot bilderboken! Under många år har jag burit på idéer till bilderböcker, men alltid tänkt och känt: “inte ska väl jag” eller “vem är jag att skriva en barnbok”?

Så här i efterhand vet jag inte hur många gånger jag tänkt och känt: Så otroligt bra att jag sökte! Utbildningen gav mig så mycket kunskap! Dessutom så utvecklades mitt skrivande enormt! Genom att varje vecka få flertalet skrivuppgifter, en del styrda andra mer fria och att i en kreativ samvaro få umgås med klasskamrater som är likasinnade boostades min skrivådra rejält.

Jag har drabbats av skrivkramp både en och två gånger. Det fina är att när jag tvivlade som mest så fanns både Minna och Erika där. De stöttade och pushade och såg förbi krampen, hjälpte mig igenom och ut på andra sidan. Folkhögskola är verkligen bra grejer!

I den här kursen finns det ett författarspår, det jag gick, och ett spår för illustratörer. Vi fick jobba mycket tillsammans och lära oss så mycket om samspelet mellan text och bild. Det finns nog ingen annan utbildning i Sverige som sammanför de här två världarna på ett sånt här sätt, där var och en får koncentrera sig på sin specialitet och där våra kunskaper sammanflätas på ett så snyggt sätt.

Tack vare Resan mot bilderboken har jag utvecklat mitt skrivande och tron på mig själv, nu vet jag: Jag kan skriva böcker för barn! I år ger jag dessutom ut min första barnbok tillsammans med Sandra Brunnström som gick illustratörsspåret. Vårt slutprojekt blev antaget av ett förlag!

Funderar du, precis som jag gjorde , om du ska våga söka? Sluta fundera! Sök!

Instagram: madelene_thiger

Marcus Knutsson om resan mot bilderboken

Marcus Knutsson VT-23

Har en bakgrund som serietecknare samt animatör. Jag har på senare år fått för mig att jag kanske skulle kunna göra något eget och publicera. Man kan kalla det en livskris och ni är alla inbjudna. Jag gillar att göra något stort av det lilla och vice versa. Det finns mycket som bara måste berättas och inget är för litet för ett extra svulstigt ord. Annars gör jag inte mycket väsen av mig.

Det finns utbildningar och sen finns det kusliga utbildningar. Det är kusligt när lärarna verkar känna mig bättre än jag själv gör. Jag kom in på författarspåret istället för illustrationsspåret. Men jisses pommes potatis vad jag har lärt mig att skriva med nyanserat språk nu! Likt smäktande violiner tar jag mig nu an känslostormar med segel av kunskap förtöjt med pålstek av grammatik på ett hav av oändliga ord!

Skämt åsido. Det finns en kärlek här för ämnet. En kärlek som smittar av sig och tar med eleven på en resa man aldrig glömmer och som jag för alltid kommer att hålla kär. Fröknarna tar hand om en och skräddarsyr allting för dig med roliga övningar och fantastiska samspel. Nu har jag trix, självförtroende och en hel klass med kreatörer jag vill skriva böcker tillsammans med. Så tänk er ett lapptäcke, skräddarsytt av kärlekstråd som du och alla dina klasskamrater kan mysa under medan fröknarna läser sagor för dig om hur du syr ditt egna lapptäcke. Det är Resan mot bilderboken det!

Instagram: marcustheseries

Resan mot bilderboken på Kalix Folkhögskola