Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola

Alltså, denna omtyckta kurs! Vi snackar om KREATIVT SKRIVANDE!

De flesta är över lag nöjda med sina utbildningar hos oss och det är ju självklart ett mål för skolan. Så här skrev några 2020 om kursen ”Kreativt skrivande” (de bestämmer själva sin signatur):

Moa: Min skrivlust har blivit ännu större och kreativiteten utmanas varje vecka med nya spännande övningar och feedback från läraren och kurskamraterna. Otroligt givande och värdefullt för en med skrivardrömmar.

M: Konstruktiv feedback har alltid varit så svårt för mig att ge, hur ska en ge feedback som inte är för enkel och som inte sänker någon? I den här kursen har vi fått lära oss hur vi ska tänka för att ge feedback som för arbetet framåt.

Cecilia: För mig är det en dröm att gå denna kurs. En dröm som är ett steg i rätt riktning mot en annan dröm Jag längtar till måndagmorgon för att få nya uppgifter. Får aha-upplevelser av feedback och att läsa de andras skildringar på samma tema. Kreativa övningar som får en att fundera.

K: Jag är så tacksam för att jag får vara med om det här, gemenskap med eleverna, den peppande läraren, de roliga och utmanande skrivuppgifterna! Allt är så inspirerande!

Anonym: Man vill bara skriva mer och mer för varje dag som kursen går.

Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola

Och så här tyckte några av deltagarna 2019:

LauraInnan kursstart kände jag mig nervös över att studera på distans via Google Classroom. Jag tänkte att det skulle vara krångligt och svårt att kommunicera med klasskamrater och lärare. Men det visade sig vara tvärtom! Det är ett väldigt smidigt sätt att studera på och jag är så glad att jag fick den möjligheten. Dessutom är det jättekul och inspirerande!

PernillaVill passa på att säga här hur lycklig jag är som får gå denna utbildning. Jag njuter av varje sekund när jag är i min skrivbubbla. Denna utbildning ger mig så otroligt mycket, på så många sätt. Jag känner att jag har hittat hem. Tusen tack!

Deltagare VT 2019: Kursen följer en röd tråd under dessa veckor och fokus är att öka skrivlusten. Och de övningar som kursledaren lägger ut är verkligen inspirerande och givande och det är en fröjd att gå in i och göra dem varje vecka. Jag vill inte att kursen ska ta slut!

Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola

Deltagare vt 2020: Äntligen har jag fått uppleva hur det är att få konstruktiv feedback som ger mig de tips och verktyg jag behöver för att få fram det jag vill ha sagt. För varje vecka så ser jag hur mina texter bara blir bättre och bättre! Jag är tacksam och stolt över att jag fått den här chansen.

Anna, våren 2019Kursen höll mitt skrivande på alerten hela våren med övningar som – trots många år av skrivande – var helt nya för mig. Att få och ge respons på egna och andras texter är lärorikt, utvecklande och till och med nödvändigt för att bli bättre .

Anki, våren 2019: Så glad över att jag gick denna utbildning! Jag lärde mig massor och fick inspiration att börja skriva. Feedback från såväl lärare som klasskamrater gjorde att man kunde utveckla sina arbeten ytterligare. Jag kan starkt rekommendera Kreativt skrivande på Kalix Folkhögskola!

Kreativt skrivande på Kalix folkhögskola