Start | Studieplan (SYV) | Utrustning & litteratur | FAQ | Tidigare deltagare | AnsökanInstagram | Kontakt


FAQ = Frequently Asked Questions

Jag har inte fått något svar

Hotmail verkar inte gilla vår server, så om du har kontaktat oss via Hotmail och inte fått svar, kolla i din skräpkorg om du har fått svar. Har du sökt till oss, så kommer du kunna hitta vissa meddelanden om du loggar in på Schoolsoft.

Får jag prata med någon som går kursen? 

Vi har inget sådant tillfälle inplanerat just nu. Om det blir så, så kommer det att informeras om på Instagram.

Hur många platser finns det?

Det finns 15 platser till utbildningen. 2021 var det 81 personer som sökte, år 2022 var det 71 personer.

Vem får förtur till utbildningen?

I utbildningen till för ”Virtuell assistent” ska du ha lägst gymnasieutbildning, godkänt i svenska och engelska, samt ha viss datorvana. Det är en grundutbildning så du behöver inte ha övriga förkunskaper i ämnena, men OM du har kunskap i vissa områden, berätta gärna det i ditt personliga brev. Vi försöker få till en klass med blandade erfarenheter då vi tycker att olikheter berikar och att dela med sig är en viktig del av folkbildningen. Berätta i ditt personliga brev vad du kan bidra med, vad du tycker att du saknar och vad tror du att det skulle innebära om du kom in på utbildningen

I övrigt så spelar inte betyg någon roll vid uttagningen utan vi följer riktlinjerna här: antagning till folkhögskola.

När får jag veta om jag har kommit in?

Efter att ansökningstiden är slut går vi igenom alla ansökningar. Eventuellt kontaktar vi dig med kompletterande frågor. Observera att våra mejl ibland hamnar i skräpkorgen (speciellt om du har en Hotmail-adress) så kolla där emellanåt. Vi arbetar skyndsamt med antagningarna men hur lång tid det tar innan besked beror naturligtvis på hur många som söker och lärarnas övriga arbetsuppgifter den aktuella perioden. Oftast hinner vi få ut ett första besked i mitten av maj. Vi mejlar ut svaret och det syns även om du loggar in på Schoolsoft.

Vilka söker/blir antagna?

Våra första år har det varit ganska spritt fördelat i åldrarna på de som sökt. De som varit äldst har varit straxt över 50 och de som är yngst omkring 20 år. I andra kurser har vi tidigare haft med pensionärer och hur det blir hösten 2022 får vi se. Det är inte bara ålder vi väger in när vi sätter ihop en klass.

Hur är det att plugga på distans?

Du behöver ha självdisciplin för att studera på distans. Istället för att du går till en skola varje dag och befinner dig i ett klassrum, behöver du ha ro att sitta med uppgifter varje dag och studera. En del blir förvånade att studierna tar så mycket tid, men det är heltidsstudier och du behöver räkna med 30-40 timmar per vecka. Exakt tid beror på hur studievan du är och hur mycket tidigare erfarenhet du har inom ett område. Förutom de obligatoriska träffarna så bryr vi oss inte om du pluggar på natten eller dagen, vardagen eller helgen, så länge du håller deadlines. Deadlines är oerhört viktig – speciellt inför att kunna arbeta som virtuell assistent då kunderna tar för givet att du gör det du lovar.

Kan jag få ett mer detaljerat innehåll

Det material som vi kan dela med oss av hittar du här på hemsidan, vi har inget mer att ge ut i förväg. Innan kursstart får deltagarna mer information om olika veckor och kurslitteratur.

Det är viktigt att förstå att utbildningen är en grundutbildning. Deltagarna får inblick in många olika områden men på bara ett år så hinner vi inte fördjupa oss i allt. Det går att jobba på uppdrag med att kunna lite om mycket, men den del kommer vilja specialisera sig efteråt inom ett eller flera områden. Flera deltagare har upptäckt helt nya områden som de vill fortsätta med.

Vi läser i perioder om de områden som står på hemsidan, men vissa saker kommer igen på olika sätt, både teoretiskt och praktiskt.

Efter utbildningen

Utbildningen starade 2021 så vi har inte så mycket statistik kring vad som händer efter utbildningen än. När vi har haft liknande utbildningar har flera företagare nämnt behovet av att kunna anlita en VA under åren, att kunna anlita någon några timmar varje vecka då småföretagare sällan har möjlighet till heltidsanställningar inom administration och sociala medier.

Utbildningen är en grundutbildning och efteråt kan du välja att på egen hand fördjupa dig i något område – eller så jobbar du brett om du känner dig nöjd. Vi tror det finns en marknad för båda.

Några kommer öppna eget och söka efter uppdrag själva som egen-företagare. Ett eget företag blommar sällan upp från dag ett, utan det kräver arbete under en längre tid men vi går genom grunderna i företagande på utbildningen och tipsar hur du kan göra för att nätverka och hitta kontakter.

En del kommer istället vilja söka anställning. Praktiken ger ju ibland kontakter, både till egenföretagare och som framtida anställning. Beroende på vilken annan erfarenhet som finns sedan tidigare så skulle en VA kunna söka en rad olika titlar efter utbildningen, exempelvis social media manager, content manager, kommunikatör, administratör. Sök gärna efter jobbannonser på hemorten och se vad olika yrken innebär för krav.

Är det mycket grupparbeten?

Inom folkhögskolan anser vi att lärande i grupp berikar och att alla kan bidra, yngre som äldre. Vi har därför grupparbeten och gruppdiskussioner kontinuerligt. Läs gärna mer om folkhögskolan här.

Är träffarna obligatoriska?

Vi har en fysisk träff i Kalix och en i Stockholm och det är obligatoriskt att du är med på dessa. Under pandemin har vi behövt lösa det på olika sätt men är det en vanlig samhällssituation så möts vi fysiskt på plats. Just träffarna brukar många vara pirriga inför, men efteråt så känner deltagarna att det är grunden för den fina gemenskapen som blir i klassen – och för framtida viktiga nätverk. Om du blir sjuk och inte kan komma så är det lite beroende på dina tidigare erfarenheter hur vi löser komplettering, samt innehållet på träffen. Handlar träffen om foto och du är fotograf så kanske vi kan validera träffen. Vi försöker lösa det till det bästa för dig – om det är möjligt för kursplanen. Ibland kan det vara en föreläsare som vi bara har en gång per år och som inte vill sända digitalt, då får du möjlighet att gå året därpå med nästa klass och då får du ditt kursintyg när det är avklarat.

Vi har digitala träffar varje vecka och dessa är också obligatoriska att delta i. Dessa träffar är på förmiddagarna, tisdagar och torsdagar. Vissa av de digitala möten kommer utgå och det får ni veta i förväg, men räkna alltid med att det blir möten. Under mötena deltar ni aktivt och har webkameran påslagen. Det är viktigt at du har ett välfungerande internet och lugnt omkring dig. Du kan kolla din uppkoppling på Bredbandskollen.

 

Tillbaka till kursplanen.