Hur undervisar man på distans?

posted in: Distans, Information | 0

Kalix folkhögskola har många års erfarenhet av distansundervisning och här visar vi hur man kan arbeta med distansundervisning.

  1. Planera som du hade gjort som vanligt.
  2. Markera vilka moment som skulle passa bäst som en textuppgift och de som skulle passa bäst att berätta om i video. Om video känns väldigt främmande och jobbigt, avvakta med det tills du har kommit in i det övriga digitala och försök göra de uppgifterna som textuppgifter.
  3. Gör textuppgifter i Google Classroom. Där har du då allt samlat och eleverna kan göra uppgifterna där och du kan kommentera och ge poäng/betyg.
  4. Om du vill göra video, fundera vilken videolösning som skulle passa bäst för dig.

 

Olika videolösningar

🎞 Zoom använder många. Funkar ok med gratisversionen och du skickar en länk då. Videosamtal där du ser dina tittare. Jag har inte använt det själv men har hört mycket bra om det. Jag TROR att man kan spara sändning och visa senare. Här berättar Isak från Svalöv folkhögskola hur man kan använda Zoom.

🎞 Google Meet använder vi på Kalix folkhögskola. Som Zoom ungefär men gratisversionen kräver att alla måste ha ett googlekonto för att komma åt det. Det är ett bra program där man kan chatta med eleverna och man kan dela och visa sin skärm (t.ex. om man har ett ett bildspel). Du ser också alla elever i små fönster. I betalversionen kan du spela in ett Google Meet-möte. De få gånger vi har behövt göra det har vi använt Screen-o-matic (se nedan) och sedan laddat upp skärminspelningen i Classroom. Det kan ju finnas sjuka elever eller elever som behöver repetera så det är värdefullt att kunna se det igen.

🎞 Jag har slutna Facebookgrupper för varje klass. Även Facebookmotståndare måste skaffa sig ett konto där. Där kan man då ha en föreläsning live. Där kan man också ha redovisningar i form av bilder, t.ex. som vi har i våra sociala medier och de kan se varandras. Det går inte att se varandras i Google Classroom (om inte läraren laddar upp varje enskild, men detta sparar tid för läraren). En live-sändning i Facebookgruppen kan sparas så elever kan se detta senare och repetera vid behov.

🎞 Sen kan man ju spela in en föreläsning via t.ex. Screen-o-matic och ladda upp, men då blir det inte live, vilket har både fördelar och nackdelar.

🎞 Vidare finns även Youtube naturligtvis. Länken går till hur man startar en enkel kanal. Fördelen med Youtube är att du behöver bara skicka eller ladda upp en länk, till skillnad mot en tung videofil som kan krångla. Mer om Youtube i lilla Youtube-skolan del 1, del 2, del 3, del 4. Om du vill att bara din klass ska se videon så gör du inställningen att videon ska vara “olistad”. Då syns inte videon på din kanal, bara för de du ger länken till.

 

Google Classroom

Jag har inte hunnit göra en tutorial hur du rättar eller hur elever (vårdnadshavare) ska använda Classroom. Det kommer när jag får tid, och då lägger jag in det ovan.

 

Frågor om det krånglar?

Jag rekommenderar att ställa frågor i det svenska forumet, jag tycker annars det lätt drunknar i de internationella forumen. Däremot är de internationella bra om du ska söka efter något. Gå därför gärna med i dessa:

G suite = Googles alla program som är lämpliga vid undervisning, inklusive drive, Meet, gmail m.m.

Om du har en Facebookprofil privat så är ett tips att ha två olika konton, en för privat och en för jobbrelaterade saker. På så vis kan du stänga av den jobbrelaterade på kvällar och helger samt ha Facebookgrupper samlat där, som rör jobbet.

OBS! Vi har flera gånger märkt att Google Classroom inte fungerar till 100% från mobilen. Svar, texter, instruktioner försvinner plötsligt så bäst är att alltid arbeta från en vanlig dator. Om en elev säger att den inte hittar något, eller att en inlämning har försvunnit, fråga först om personen sitter vid mobil eller dator.

 

Övriga tips

  • Spela in det du gör på din datorskärm och skicka till dina elever (eller bifoga i en uppgift i Classroom). Det är mycket praktiskt att använda det här programmet till att svara på frågor också, om en elev har kört fast vid något så kan man visa på skärmen hur man ska göra.
  • Så här skärmdumpar du din skärm eller mobil (använd inte mobilen för detta)
  • Enkel bildredigering – bra att kunna när du ska visa saker, eller redigera en skärmdump.
  • Mängder av tips om digital undervisning finns sammanställt i den här Facebooktråden.
  • Bokmärk viktiga sidor, det är guld värt att ha allt samlat som du behöver. Här visar jag hur man bokmärker.
  • Ha gärna videomöten online med enstaka elever eller hela klassen, det är enkelt och trevligt! Här finns en bra instruktion för Google Meet som vi använder.
  • Om eleverna har google så kan man diskutera i deras Google Groups. Jag (och eleverna) tycker att systemet är lite föråldrat och inte så smidigt. Därför kräver vi att alla har ett Facebook-konto och att alla är med i en särskild sluten Facebook-grupp. Det fungerar bra! Några är Facebook-motståndare men då får de ha ett konto under studietiden och man behöver ju inte lägga till vänner eller lägga ut inlägg i profilen om man inte vill. Facebook har en åldersgräns på 13 år kan vara bra att tänka på. Så här skapar du en grupp på Facebook.
  • En annan fördel med att ha en sluten Facebookgrupp är att man kan göra livesändningar där. Genom att göra livesändningar så slipper du tänka på videoredigering och elever kan ställa frågor i realtid som du kan svara på. Jag tror att många elever skulle uppskatta att starta varje dag med en livesändning faktiskt, så prova gärna! Här finns det beskrivet hur du gör en livesändning.
  • Moderskeppet har en kurs om distansundervisning som är mycket bra, kika gärna in där.

 

Nervös?

Tycker du att det känns nervöst med distansundervisning? Det kan man lätt förstå! Men, det känns kanske lite knöligt i början, men jag lovet, det ger sig! Många tycker också att det är jobbigt att höra sin egen röst men det ger sig också, man vänjer sig. Tycker du att video över huvud taget är jobbigt, så håll dig till att publicera text och bild i Google Classroom, så tar du video när du känner dig redo.

 

Stort lycka till!

 


💻 ⌨️ 🖥💻 ⌨️ 🖥💻 ⌨️ 🖥💻 ⌨️ 🖥💻 ⌨️ 🖥💻 ⌨️ 🖥

Är något knasigt i instruktionerna? Saknar du något?
Kontakta pia.nyberg@kalixfolkhogskola.se