Allmän kurs på Kalix Folkhögskola

Etablering

Etableringskursen riktar sig till nyanlända. Den innehåller studier i svenska och arbetsförberedande- och orienterande insatser. Utbildningen genomförs på uppdrag av Arbetsförmedlingen.

• Berättigar till studiemedel (CSN): Ja
  • Utbildningsfakta: Löpande intag från 14 september 2022 med start onsdagar
  • Krav: Du har fyllt 16 år och ska vara inskriven på arbetsförmedlingen. Du saknar grund- eller gymnasiebetyg.
  • Kursansvarig: Rose-Marie Rosendahl | rose-marie.rosendahl@kalixfolkhogskola.se | 070-190 15 65
  • Mentor/socialpedagog: Kristina Stenman | kristina.stenman@kalixfolkhogskola.se | 070-190 15 71
  • Instagram: @allmankalix

Utbildningens mål

• Att öka deltagarnas förmåga att kommunicera på svenska språket
  • Att få grundläggande kunskaper i dator/smartphone/Ipad-användning
  • Att få kunskaper om den svenska arbetsmarknaden och den lokala arbetsmarknaden
  • Att börja bygga ett nätverk på den lokala arbetsmarknaden
  • Att få grundläggande arbetslivskompetenser

Målgrupp

Personer som omfattas av etableringsuppdraget enligt lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare som har en pågående etableringsplan. Personer med kort utbildningsbakgrund prioriteras.

Studiemotivation Kalix Folkhögskola

Utbildningens innehåll

• Kompetensinventering/kartläggning, upprättande och uppföljning av individuella studieplaner
  • Studie- och yrkesvägledning