Entrén på Kalix folkhögskola

Allmän kurs – baslinje, grundskola

På allmän kurs bas-linje kan du läsa på de fyra grundskoleämnen svenska, engelska, matematik och samhällskunskap som krävs för att kunna fortsätta på Allmän kurs gymnasienivå. Grundskolenivå läser du på plats i Kalix. Gymnasienivå läser du antingen på plats eller på distans.

• Kurstid: 2024-08-19—2025-06-05
  • Ansökan: Ansökan är öppen och vi har löpande intag, du kan söka och hoppa in i kursen när som helst under terminen. För att ansöka klicka på denna länk
  • Ansökningsperiod: Löpande intagning
  • Antagningskrav: Inga antagningskrav
  • Studieform: Du väljer själv om du vill du studera på hel-, halv- eller kvartsfart.
  • Utbildningstid: 1 år.
  • Berättigar till studiemedel (CSN): Ja
  • Utbildningsfakta: Du väljer själv om du vill du studera på hel-, halv- eller kvartsfart.
  • Kontakt: Kristina Stenman | kristina.stenman@kalixfolkhogskola.se | 070-190 15 71
  • Instagram: @kalix_folkhogskola_allmankurs

Utbildningens mål

En förberedande kurs som ger dig behörighet att fortsätta på Allmän kurs gymnasienivå. Det kan även vara en “prova på” kurs som ger dig tillfälle att utforska om studier är den rätta vägen för dig. Med hjälp av lärare, kurskompisar och ett positivt klimat kommer du att hitta dina inre styrkor och resurser både i dina ämnen och din personliga utveckling.

Utbildningstid

Studietider är individuellt anpassad och varje deltagare har en egen studieplan beroende på dina behov och tidigare studier.

Allmän kurs, baslinje, grundskola på Kalix Folkhögskola

Antagningskriterier

Vi prioriterar dem som behöver komplettera sina grundskolestudier. Du måste kunna svenska i tal och skrift för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Lägsta nivå från svenska är SFI-D. Du ska fylla 18 år senast under terminen du vill påbörja dina studier.

Studieform

Du väljer själv om du vill du studera på hel-, halv- och kvartsfart. Utbildningen i Kalix går på plats dagtid måndag-fredag. Vissa lektioner kommer att hållas på distans via zoom.

Allmän kurs gymnasiet på Kalix Folkhögskola

Innehåll

Utöver ämnesutbudet nedan har vi även temat ”Hållbarhet” där du tillsammans med lärarna formar innehållet. På Kalix folkhögskola finns många lärare som älskar nya idéer och vars uppdrag är att stötta och uppmuntra.

• Svenska, grundskola
  • Matematik, grundskola
  • Samhällskunskap, grundskola
  • Engelska, grundskola
  • Folkbildning
Allmän kurs gymnasiet på Kalix Folkhögskola

Kurslitteratur och kostnader

Undervisningen är avgiftsfri. Vi tar ut en serviceavgift för visst läromedel och digitalt material. Kostnader för ytterligare litteratur, eventuella studieresor m.m. kan tillkomma.

Heltid: 750 kr per termin
Deltidsstuderande: 500 kr per termin.

Utbildningsnivå

Grundskola

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Du kontaktar CSN direkt för mer information.

Studieomdöme

Efter avslutad och godkänd utbildning får du de behörigheter du uppnått dokumenterat.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

Om du vill läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du information här.

Kontakt baslinje, grundskola

Kristina Stenman | kristina.stenman@kalixfolkhogskola.se | 070-190 15 71